سیم و الکترود جوشکاری و انواع آن ها

سیم و الکترود جوش کاری هر چند برای اتصال قطعات به کار برده می شوند ولی در انواع مختلفی وجود دارند، انواع سیم و الکترود جوشکاری بر اساس موارد مختلفی از جمله جنس، شکل ظاهری، نوع پوشش، ساخت و ضخامت تقسیم بندی می شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

انواع سیم و الکترود جوشکاری بر اساس جنس

براساس نوع جنس و متریالی که در ساخت هسته سیم جوش به کار گرفته شده است، انواع سیم و الکترود جوشکاری به دو نوع تقسیم بندی می شود:

گروه آهنی مانند آهن
گروه غیرآهنی مانند مس، آلومینیوم و نیکل

انواع سیم و الکترود جوشکاری بر اساس شکل ظاهری

انواع سیم و الکترود جوشکاری با توجه به شکل ظاهری خود نیز دسته بندی می شود که به دو دسته کلی ذیل قابل تقسیم بندی هستند:

الکترودهای پوشش دار
الکترودهای بدون پوشش

الکترودهای نوع پوششی برای مصرف در جوش برق مورد استفاده قرار می گیرند و الکترودهایی که فاقد پوشش هستند در جوشکاری های دیگر از جمله آرگون و جوش کربن دی اکسید، مورد استفاده هستند.

سوپر آلیاژ(اَبَر آلیاژ)

سوپر آلیاژها، به آلیاژهایی گفته میشود که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند. این آلیاژها بر پایه ی نیکل، نیکل- آهن و یا کبالت تشکیل شده است. سوپر آلیاژ ها یا ابر آلیاژ ها، مقاومت گسترده ای در برابر تخریب سطحی و استحکام مکانیکی دارد. ساختار کریستالی این آلیاژ ها FCC (آلیاژ های مکعبی وجه پر) است. ابر آلیاژ ها برای ساخت توربین های گازی و سایر صنایع شیمیایی که نیاز به مقاومت در برابر حرارت بالا و خوردگی دارد، مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از دلایل استفاده ی بیش از حد سوپر آلیاژ ها، مقاومت بالای آن در برابر تنش های دمایی و دمای ذوب ۸۰ درصدی این آلیاژ است.

انواع سوپر آلیاژ ها

سوپر آلیاژها طبق ترکیبات شیمیایی ( عنصر اصلی تشکیل دهنده ساختار آن ) به سه گروه اصلی تقسیم میشود:

سوپرآلیاژهای بر پایه نیکل

این نوع از سوپر آلیاژها، یکی از پیچیده ترین و پر کاربرد ترین سوپر آلیاژهای موجود در بازار است. این آلیاژ، از بیش از ۵۰ درصد نیکل تشکیل شده است. به این نوع آلیاژ، سوپر آلیاژ بر پایه نیکل میگویند.

سوپرآلیاژهای بر پایه آهن و نیکل

سوپرآلیاژهای پایه آهن – نیکل از فولاد ضد زنگ آستنیتی تشکیل شده است. ماتریس آستنیتی سوپرآلیاژهای بر پایه آهن – نیکل، بر پایه نیکل و آهن است که حداقل به ۲۵ درصد نیکل لازم دارد تا فاز FCC پایدار بماند. سایر عناصر آلیاژ شونده مثل کروم نیز برای سخت شدن فلز استفاده میشوند.

سوپرآلیاژهای بر پایه کبالت

سوپر آلیاژهای بر پایه کبالت، نسبت به بقیه ی ابر آلیاژ ها، با یک ماتریس استنیتی تشکیل شده است و با یک رسوب متصل شده مقاوم سازی نمیشود. کبالت زیر دمای ۴۱۷ درجه سلسیوس به شکل یک ساختار HPC کریستاله میگردد. آلیاژهای بر پایه کبالت استقامت بالایی در برابر خوردگی در دمای بالا دارد. این نوع سوپر آلیاژ، خاصیت جوش پذیری بالایی دارد.

تماس تلفنی